.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حل معمای مصلحی

در حالی که برخی نمایندگان مجلس هنوز در گیر و دار درک مسئله استعفا و ابقای مصلحی در وزارت اطلاعات هستند، برخی چهره‌های شاخص اصول‌گرا در حال حل کردن پازل معمای این برکناری در اظهارات خویش هستند.

اگر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت دهم موضوع یکی از عجیب‌‌ترین نمونه‌های تاریخی برکناری شده بود؛ اینک حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات این دولت موضوع یکی از عجیب‌ترین‌های تاریخ در برکنار نشدن شده است. مصلحی دیروز استعفا داد؛ احمدی‌نژاد با این استعفا موافقت کرد و بلافاصله وی را به سمت مشاور اطلاعاتی منصوب کرد اما با مخالفت رهبر انقلاب وزیر اطلاعات در سمت خود ماندگار شد.

با این وجود از یکشنبه‌شب که حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات ماندگار شد، تا ظهر دوشنبه خبرگزاری‌های رسمی از پذیرش ابقای مصلحی در دولت طفره می‌رفتند. کار تا جایی بالا گرفت که علی‌اکبر جوانفکر، سرپرست ایرنا ساعت دو بامداد دوشنبه یادداشتی در وبلاگ خود نوشت و خبر مخالفت رهبر انقلاب را جعل رسانه‌های دروغ‌پرداز و اقتدارگرا خواند: «رسانه های زنجیره ای وابسته به این جریان زیاده خواه ، در تلاش هستند تا از رهگذر این دروغ پردازی هماهنگ و یکپارچه ، معظم له را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهد تا به زعم آنها معظم له ، مجبور به سکوت شوند».

اما اظهارات جوان‌فکر، مدیر عامل ایرنا تنها بر آتش‌تهیه منازعات افزود. تا ظهر امروز که سایت‌ها تیتر زدند «ایرنا، جوانفکر را تکذیب کرد». عوض حیدرپور، نماینده مردم شهرضا درباره نحوه انعکاس خبر در رسانه‌های رسمی دولت به خبرنگار فرارو گفت: «رسانه‌های رسمی تا زمانی که خبری را از مجاری رسمی دریافت نکنند و نسبت به آن یقین پیدا نکنند؛ نمی‌توانند اقدام به انعکاس آن کنند. احتمالاً در این مورد هم دستور رهبری شفاهی بوده یا کیفیت دیگری داشته است که با تاخیر در رسانه‌های رسمی دولت منتشر شده است».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره چرایی استعفا و چرایی مخالفت رهبری با این استعفا می‌گوید: «من طی این مدت در حوزه انتخابیه بودم و اخبار دقیقی پیرامون این مسئله ندارم. تنها می‌دانم طی دو سه ماه اخیر بحث جابجایی آقای مصلحی و رفتن ایشان از وزارت اطلاعات مطرح بوده است». او تنها نماینده مجلس نیست که در برابر روند اتفاقات بهت‌زده شده است. نماینده‌ دیگری که نمی‌خواست اظهاراتی منتسب به وی در این خصوص منتشر شود، با یادآوری یک لطیفه گفت: «ما اصلا متوجه نشدیم در این قضایا چه شد».

پیش از این سیدرضا اکرمی درباره دلیل مخالفت رهبر انقلاب با استعفای مصلحی به فرارو گفته بود: «بالاخر الان یک زمان ویژه و حساسی است و ما ملاحظه می‌کنیم که در منطقه و دنیای اسلام حوادثی در حال انجام است و همه معترضان اعتراف می‌کنند که از انقلاب ایران الگو گرفته و آن را سرمشق خود قرار داده‌اند. پس رفتار کشور ما باید به گونه‌ای باشد که به آن اطمینان و اعتماد آنها صدمه وارد نیاید».

اکرمی معتقد نبود که تاخیر ویژه‌ای در پذیرش حکم رهبری از سوی دولت وجود دارد. محمدرضا باهنر، دیگر نماینده شاخص اصول‌گرایان در مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی است که روایتی از دلیل استعفای مصلحی ارائه می‌دهد: «آقاي مصلحي احساس كردند اختيارات لازم را ندارند، از اين‌رو استعفا دادند و آقاي احمدي‌نژاد استعفاي وي را پذيرفتند ولي رهبر معظم انقلاب اين استعفا را به مصلحت ندانستند». باهنر معتقد است احمدی‌نژاد با پذیرش امر ولایت مشکل را حل کرد.

محمدحسین صفار هرندی، که سابقه برکناری از مقام وزارت در دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد، این برکناری را واجد درس‌های مهمی برای کسانی دانست که شایستگی حضور در کنار محمود احمدی‌نژاد را ندارند. وی به جهان می‌گوید: «انتشار خبر استعفا محصول عملکرد شتابزده و مسئله دار عناصری است که ما باید همیشه نگران حضور آنها در جایگاه های حساس نظام باشیم».

سایت جهان که متعلق به علیرضا زاکانی است، این گمانه را مطرح کرده است که برکناری مصلحی، «پرونده‌ای مشابه با صفار هرندی» داشته است. صفار هرندی به دلیل مخالفت با معاون اولی مشایی در دولت، به رغم دستور مقام معظم رهبری، به همراه محسنی اژه‌ای برکنار شد. البته برکناری صفار برای این که دولت نهم در پایان عمر خود از رسمیت نیافتد، هیچ گاه رسمیت نیافت.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز درباره برکناری مصلحی به فارس می‌گوید: «چه احمدي‌نژاد‌ مصلحي را بركنار كرده باشد و چه قصد بركناري وي را داشت و چه آنكه ادعا مي‌شود‌ مصلحي استعفا داده بود، احمدي‌نژاد وظيفه داشت از قبل نظر مثبت رهبر معظم انقلاب را داشته باشد اما اين كار را نكرد لذا طبيعي است كه اگر رهبري چيزي را به مصلحت كشور ندانند، جلوي آن كار را خواهند گرفت كه گرفتند».

توکلی هم روایتی مکمل روایت دیگران درباره چرایی استعفای مصلحی دارد: «بايد مشخص شود كه چرا اين كار صورت گرفته و تغيير مصلحي به دليل تغيير معاون مورد حمايت رئيس دفتر رئيس جمهور بوده يا دليل ديگري داشته است». امروز مراسم تودیع معاونت هماهنگ‌کننده وزارت اطلاعات با حضور مصلحی برگزار شد. وزیر اطلاعات چند روز پیش سمت وی را تغییر داده بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 فروردين 1390
خدایا خودت عاقبت مارابخیرکن .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.